Клавиристът на „Емерсън, Лейк и Палмър“, на 71, беше намерен мъртъв у дома си в Калифорния с огнестрелна рана в главата след предполагаемо самоубийство
Отиде си още един легендарен музикант – пианистът виртуоз Кийт Емерсън, известен най-вече с участието си в британската супергрупа „Емерсън, Лейк и Палмър“ (ELP) – емблематично име за стила арт / прогресив рок.
Вдъхновители и изразители на стремежа за сливане на симфоничната музика и рока, Кийт Емерсън, Грег Лейк и Карл Палмър съчетават класиката с рок ритми и джаз импровизации.
Тримата идват от различни формации (съответно The Nice, „Кинг кримсън“ и Atomic Rooster) и са заедно само през 70-те, а по-нататък всеки поема по свой път – солово и с различни други музиканти. Събират се отново през 90-те, а последното им турне заедно беше през 2010 г.
Сравняван със свои колеги като Рик Уейкман от „Йес“ и Джон Лорд от „Дийп пърпъл“, също вече покойник, Емерсън си играе с клавишните така, както Джими Хендрикс с китарата.
Албумите на ELP са класика – като се тръгне от дебютния Emerson, Lake & Palmer (1970), последван от Tarkus (1971), Trilogy (1972) и Brain Salad Surgery (1973). Концертите им са изключително зрелищни, с богати ефекти и сценична акробатика.
Той обаче твърди: „Аз не съм рокзвезда. Никога не съм бил такъв. Просто исках да свиря.“
Триото изпълняват свои интерпретации на творби от класически композитори като Бела Барток, Леош Яначек и Арън Копланд (аранжиментът на неговия Hoedown от балета „Родео“ е сред най-популярните парчета в сценичния им репертоар).
Вероятно обаче върхът в кариерата им е концертното изпълнение на сюитата от Модест Мусоргски „Картини от една изложба“ в тяхната интерпретация. Тя е филмирана в Лондон през декември 1970, а като албум – записана година по-късно в Нюкасъл.
Един от най-ефектните сценични номера на самия Емерсън е т.нар. „летящо пиано“, който граничи с цирковото изкуство. Той се шегува, че успял да осъществи тази акробатика, защото има правоспособност за пилот.
За опасностите, които е преживял заради каскадьорските си изпълнения с клавишните инструменти, той разказва в поредицата на Би Би Си I’m In A Rock ‘n’ Roll Band.
Прочут със своите импровизации, той превръща Муг-синтезатора в друг свой коронен инструмент, който определя като основополагащ за прогресив рока.
Създателят му Робърт Муг го представя лично за това участие на Мугфеста в Ню Йорк през 2004-та.
Той е на сцената почти до края на живота си въпреки известни здравословни проблеми. Тази пролет му предстояло ново турне в Япония, разказва пред „Асошиейтед прес“ дългогодишната му партньорка Мари Кавагучи.
Ето откъс от участието му през 2008 г. в тамошно тв предаване, където изпълнява откъси от Pictures at an Exhibition, Tarkus, From The Beginning и Nutrocker.