НАЙ-ВЕЛИКИТЕ ФИЛМИ НА ВСИЧКИ ВРЕМЕНА, СПОРЕД SIGHT&SOUND

1
Добави коментар
kastel
kastel

На всеки 10 години авторитетното издание на Британския филмов институт анкетира най-изтъкнатите критици и режисьори от целия свят и въз основа на техните мнения публикува своя списък на 10-те най-хубави филма в историята на киното.
През това лято предстои да излезе поредната (седма!) класация на списанието.

На сайта за независимо кино Indiewire върви любопитна дискусия в тази връзка. А знаменитият американски кинокритик Роджър Еберт написа статия по повод „най-великите филми на всички времена“, аргументирайки се защо включва в своята класация едно или друго заглавие. В сравнение със списъка си отпреди 10 години, прави само една промяна: маха „Декалог“ на Кшиштоф Кешлофски. И както самият той обяснява – наложило му се да избира сред филмите, създадени през последните 10 години, между „Дървото на живота“ на Терънс Малик и „Синекдоха, Ню Йорк“ на Чарли Кауфман. В крайна сметка включва в своя топ 10 „Дървото на живота“.

До момента Sight&Sound е публикувало 6 пъти обобщени класации на десетте най-велики филма на всички времена, според критиците, като се почне от 1952 г.
В пет от тях води филмът на Орсън Уелс „ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН“ (Citizen Kane), създаден през 1941 г. Именно той оглавява и двете класации – от 1992 и 2002 г. – съставени въз основа на мненията на анкетираните режисьори. Като че ли именно това е творбата, която не се страхува от времето и въпреки появята на нови майсторски филми през последните 50 години, неизменно държи първото място в класациите на Sight&Sound.
Докато при други филми ситуацията не е такава. Например създаденият през 1948г. „КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ“ на Виторио Де Сика оглавява класацията през 1952 година, но през 1962-ра слиза на седмо място, а в следващите четири класации – съответно през 1972, 1982, 1992 и 2002 година – въобще не е включен в топ 10.

Любопитен е случаят с „ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА“ (La Règle du jeu, 1939) на Жан Реноар. От 10-тото място в първата класация (1952 г. ) той се изкачва постепенно нагоре през годините, заемайки последователно: трето място през 1962 г.; второ – през 1972, 1982 и 1992 г. и трето – през 2002 г.
Все по-високо е оценяван с течение на времето и филмът на Алфред Хичкок „ШЕМЕТ“ (Vertigo, 1958). След като въобще не е включен в топ 10 през 1962 и 1972 г., изведнъж го преоткриват и нареждат на седмо място в класацията през 1982 г., на четвърто – през 1992 г. и на второ – през 2002 г.
Сред преоткритите филми е и „ИЗГРЕВ: ПЕСЕН ЗА ДВЕ ЧОВЕШКИ ДУШИ (Sunrise: A Song of Two Humans, 1927) на Фридрих Вилхелм Мурнау, който отсъства  от всичките класации преди 2002 г., когато изненадващо се нарежда на седма позиция.
Интересно е дали най-новата класация на Sight&Sound, която ще бъде готова на 1 юли т.г., ще преоткрие друг забравен шедьовър или пък ще съдържа някой от филмите, създадени през последното десетилетие. Защото, ако се вгледаме в списъка на десетте най-добри филма, съставен през 2002 г., ще открием, че в него няма нито едно заглавие, снимано след средата на 70-те години.

ДОСЕГАШНИТЕ КЛАСАЦИИ
НА SIGHT&SOUND
Според кинокритиците (Critics’ Top Ten Poll)

1952

• 01. КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ (Bicycle Thieves, 1948) – реж. Виторио Де Сика;
• 02. СВЕТЛИНИТЕ НА ГРАДА (City Lights, 1931) – реж. Чарли Чаплин;
• 02. ТРЕСКА ЗА ЗЛАТО (The Gold Rush, 1925) – реж. Чарли Чаплин;
• 04. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 05. НЕТЪРПИМОСТ (Intolerance, 1916) – реж. Дейвид Уорк Грифит;
• 05. ЛУИЗИАНСКА ИСТОРИЯ (Louisiana Story, 1948) – реж. Робърт Флаерти;
• 07. АЛЧНОСТ (Greed, 1924) – реж. Ерих фон Щрохайм;
• 07. ДЕНЯТ СЕ РАЖДА (Le Jour se leve, 1939) – реж. Марсел Карне;
• 07. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 10. КРАТКА СРЕЩА (Brief Encounter, 1945) – реж. Дейвид Лийн;
• 10. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 10. МИЛИОНЪТ (Le Million, 1931) – реж. Рене Клер.

1962

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРИКЛЮЧЕНИЕТО (L’avventura, 1960) – реж. Микеланджело Антониони;
• 03. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 04. АЛЧНОСТ (Greed, 1924) – реж. Ерих фон Щрохайм;
• 04. РАЗКАЗИ НА БЛЕДАТА ЛУНА СЛЕД ДЪЖД (Ugetsu monogatari) – реж. Кендзи Мидзогучи;
• 06. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 07. КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ (Bicycle Thieves, 1948) – реж. Виторио Де Сика;
• 07. ИВАН ГРОЗНИ (Ivan the Terrible, 1944) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 09. ЗЕМЯТА ТРЕПЕРИ (La terra trema, 1948) – реж. Лукино Висконти;
• 10. АТАЛАНТА (L’Atalante, 1934) – реж. Жан Виго.

1972

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 03. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 04. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 05. ПРИКЛЮЧЕНИЕТО (L’avventura, 1960) – реж. Микеланджело Антониони;
• 05. ПЕРСОНА (Persona, 1966) – реж. Ингмар Бергман;
• 07. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 08. ГЕНЕРАЛЪТ (The General, 1926) – реж. Бъстър Кийтън;
• 08. ВЕЛИКОЛЕПНИТЕ АМБЪРСОНОВИ (The Magnificent Ambersons, 1942) – реж. Орсън Уелс;
• 10. РАЗКАЗИ НА БЛЕДАТА ЛУНА СЛЕД ДЪЖД (Ugetsu monogatari) – реж. Кендзи Мидзогучи;
• 10. ПОЛЯНАТА С ДИВИТЕ ЯГОДИ (Wild Strawberries, 1957) – реж. Ингмар Бергман. 

1982

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 03. СЕДЕМТЕ САМУРАИ (Seven Samurai, 1954) – реж. Акира Куросава;
• 04. АЗ ПЕЯ ПОД ДЪЖДА (Singin‘ in the Rain, 1952) – реж. Джин Кели и Стенли Донън;
• 05. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 06. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 07. ПРИКЛЮЧЕНИЕТО (L‘avventura, 1960) – реж. Микеланджело Антониони;
• 07. ВЕЛИКОЛЕПНИТЕ АМБЪРСОНОВИ (The Magnificent Ambersons, 1942) – реж. Орсън Уелс;
• 07. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 10. ГЕНЕРАЛЪТ (The General, 1926) – реж. Бъстър Кийтън;
• 10. ТЪРСАЧИТЕ (The Searchers, 1956) – реж. Джон Форд.

1992

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 03. ТОКИЙСКА ИСТОРИЯ (Tokyo Story, 1953) – реж. Ясудзиро Одзу;
• 04. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 05. ТЪРСАЧИТЕ (The Searchers, 1956) – реж. Джон Форд;
• 06. АТАЛАНТА (L’Atalante, 1934) – реж. Жан Виго;
• 06. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 06. ПЕСЕНТА НА ПЪТЯ (Pather Panchali, 1955) – реж. Сатяджит Рей;
• 06. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 10. 2001: КОСМИЧЕСКА ОДИСЕЯ (2001: A Space Odyssey, 1968) – реж. Стенли Кубрик.

2002

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 03. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 04. КРЪСТНИКЪТ и КРЪСТНИКЪТ II (The Godfather and The Godfather Part II, 1972 и 1974) – реж. Франсис Копола;
• 05. ТОКИЙСКА ИСТОРИЯ (Tokyo Story, 1953) – реж. Ясудзиро Одзу;
• 06. 2001: КОСМИЧЕСКА ОДИСЕЯ (2001: A Space Odyssey, 1968) – реж. Стенли Кубрик;
• 07. БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН (The Battleship Potemkin, 1925) – реж. Сергей Айзенщайн;
• 07. ИЗГРЕВ: ПЕСЕН ЗА ДВЕ ЧОВЕШКИ ДУШИ (Sunrise: A Song of Two Humans, 1927) – реж. Фридрих Вилхелм Мурнау;
• 09. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 10. АЗ ПЕЯ ПОД ДЪЖДА (Singin‘ in the Rain, 1952) – реж. Джин Кели и Стенли Донън.

ДОСЕГАШНИТЕ КЛАСАЦИИ
НА SIGHT&SOUND
Според кинорежисьорите
(Directors’ Top Ten Poll)

1992

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 03. РАЗЯРЕНИЯ БИК (Raging Bull, 1980) – реж. Мартин Скорсезе;
• 04. ПЪТЯТ (La Strada, 1954) – реж. Федерико Фелини;
• 05. АТАЛАНТА (L’Atalante, 1934) – реж. Жан Виго;
• 06. КРЪСТНИКЪТ (The Godfather, 1972) – реж. Франсис Копола;
• 06. МОДЕРНИ ВРЕМЕНА (Modern Times, 1936) – реж. Чарли Чаплин;
• 06. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 09. КРЪСТНИКЪТ II (The Godfather Part II, 1974) – реж. Франсис Копола;
• 10. СТРАСТИТЕ НА ЖАНА Д’АРК (The Passion of Joan of Arc, 1928) – реж. Карл Теодор Драйер;
• 10. РАШОМОН (Rashomon, 1950) – реж. Акира Куросава;
• 10. СЕДЕМТЕ САМУРАИ (Seven Samurai, 1954) – реж. Акира Куросава.

2002

• 01. ГРАЖДАНИНЪТ КЕЙН (Citizen Kane, 1941) – реж. Орсън Уелс;
• 02. КРЪСТНИКЪТ и КРЪСТНИКЪТ II (The Godfather and The Godfather Part II, 1972 и 1974) – реж. Франсис Копола;
• 03. ОСЕМ И ПОЛОВИНА (8½ , 1963) – реж. Федерико Фелини;
• 04. ЛОРЪНС АРАБСКИ (Lawrence of Arabia, 1962) – реж. Дейвид Лийн;
• 05. ДОКТОР СТРЕЙНДЖЛАВ (Dr. Strangelove, 1964) – реж. Стенли Кубрик;
• 06. КРАДЦИ НА ВЕЛОСИПЕДИ (Bicycle Thieves, 1948) – реж. Виторио Де Сика;
• 06. РАЗЯРЕНИЯ БИК (Raging Bull, 1980) – реж. Мартин Скорсезе;
• 06. ШЕМЕТ (Vertigo, 1958) – реж. Алфред Хичкок;
• 09. РАШОМОН (Rashomon, 1950) – реж. Акира Куросава;
• 09. ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА (La Règle du jeu, 1939) – реж. Жан Реноар;
• 09. СЕДЕМТЕ САМУРАИ (Seven Samurai, 1954) – реж. Акира Куросава.